Miten tuoda hakkerikulttuuria nuorisotyöhön

Miten tuoda hakkerikulttuuria nuorisotyöhön

Osa 8.

HAKKEROINNIN MONET KASVOT

Circled Dot

Napsauta reunaa jatkaaksesi

Hakkeri-sana liitettiin rikollisuuteen vasta 1980-luvulla

WarGames

1950-luvulla MIT-oppilaitoksessa hakkerikulttuuriin kuuluivat seuraavat asiat

Avoimuus

Jakaminen

Päätöksenteon hajauttaminen

Nyt 2022 hakkeri-termi liitetään luovaan ongelmaratkaisukykyyn ja tapaan tehdä ympäristöstään parempi.

Nuorisotyöntekijät ovat siis jo luonteeltaan hakkereita.

"Taikasauva. Miten teen siitä (digitaalista) nuorisotyötä?"

Nuorisotyön hakkeri saattaisi ajatella näin:

Vaikka hakkerointi ei ole vain koodaamista, vaan mielentila, niin on silti hyvä ymmärtää teknologioita ja niiden vaikutuksia nuorten elämään.

Tietoverkkoihin liittyvästä hakkeroinnista keskustelimisen voi aloittaa miettimällä kunkin omaa käyttäytymistä verkossa

Petri Sallasmaa

IT ja matematiikan lehtori, ICT koordinaattori// Kerttulin lukio

Petri Sallasmaa

Näillä elementeillä voit luoda hakkerikulttuuria nuorisotyöhön:

Circled Dot

Luo rohkaiseva ja kunnioittava oppimisyhteisö 

Hauska

Uteliaisuutta ruokkiva

Sosiaalinen

Mahdollista vapaa pääsy tietoon ja teknologiaan

Kerro hakkeriyhteisöistä.

Pääsy tietokoneelle ja nettiin.

Päätöksiin voi vaikuttaa yhdessä

Päätöksiin vaikuttava tieto tulee olla avointa.

Mahdollista aktiivinen osallistuminen

Hakkerikulttuuri kannustaa toimintaan ja antaa mahdollisuuden kaikkien osallistua.

Tietoa jaetaan jatkuvasti käytännön tekemisen yhteydessä.

Kannusta kriittiseen ja uteliaaseen ajatteluun 

Mahdollisuus testata ja tehdä virheitä

Heikki Stark

Security Consultant // F-Secure

Volunteer // KyberVPK

Miska Kytö

Vapaus tehdä

Nuorten tulisi antaa mahdollisuus tehdä asioita intohimosta tekemiseen.

Heikki Stark

Edistä tiedon jakamista, kopiointia, uudelleenkäyttöä ja uudelleenmuokkausta.

Kuka tahansa voi kartuttaa tietoa oppimalla aikaisemmin tehdystä.

Hyödynnä maker-kulttuuria tekemisessä.

Hakkerointi on elämäntapa, ei teknologiaa